Marie Kondo, der er grundlæggeren af KonMari metoden

Ryd op i dit rod én gang for alle

Indretningsguruen Marie Kondo har høstet stor anerkendelse for sin metode verden over. Ryd op i dit rod én gang, og gør det rigtigt. Hvis du bare rydder lidt op hver dag, så kan du rydde op til dommedag. Lær her, hvordan du kommer til bunds i rodet én gang for alle - og undgår at få tilbagefald.

Den japanske oprydnings-guru og Netflix-stjerne Marie Kondo har fået millioner til at rydde op i deres rod efter hendes metoder. Her kan du lære hendes trick og få ryddet op i dit rod for sidste gang i dit liv.

Du skal rydde op i alt dit rod på én gang og gøre det så hurtigt som muligt. 

Afsæt en dag eller weekend pr. kategori, så du ikke går og rydder op hele tiden. Sæt en deadline til at få ryddet op i dit rod. Marie Kondo anbefaler, at du maks. bruger et halvt år på projektet og gerne mindre, for når du gør det hele på én gang, vil du opleve den totale forandring, som påvirker dine tanker og vækker en stærk modvilje mod at vende tilbage til roderiet. 

Du vil opleve, at når du shopper, kommer du automatisk til at tænke på, om du virkelig har brug for den ting. Du har måske noget tilsvarende, som måske endda er bedre end den nye ting – og det vil du vide, for efter oprydningen af dit rod, har du et overblik over alle dine ting. Det kan spare dig for mange penge i længden.

Se målet for dig

Inden du går i gang, så se målet for dig. Spørg dig selv; hvorfor du vil rydde op i dit rod? Hvad er det for en livsstil, du drømmer om? Bliv ved med at spørge hvorfor, indtil du når til en enkel erkendelse. Det kan være, det stresser dig at du ikke har ryddet op i dit rod og forhindrer dig i at skabe den hyggelige eller stilrene ramme, du drømmer om. Forestil dig hvordan det er at bo i et hjem udelukkende med ting, der giver dig glæde.

Rækkefølgen til at få ryddet op i dit rod

Hvordan får du så ryddet op i dit rod? Sorter efter kategori, ikke efter placering. Du har måske bøger flere steder, tøj og sko i flere skabe og skuffer og lidt i kælderen, tre skuffer med småting og makeup både på badeværelset, i soveværelset og i tasken. Find alt frem i samme kategori. Start med den kategori, der har mindst affektionsværdi for dig, som oftest er det tøjet. Ved at begynde med de nemmeste ting, træner du din beslutningsevne.

  1. Tøj inkl. smykker, tasker og sko. 
  2. Bøger, blade, cd’er og lign.
  3. Papirer (manualer, garantipapirer osv. undtaget private breve).
  4. Diverse (køkkenting, madvarer, makeup, kontorudstyr, hobbyting, legetøj, ledninger osv.). Del dem op i underkategorier.
  5. Ting med affektionsværdi.

Oprydning

  • Saml alle ting af samme slags og læg dem i en bunke, f.eks. alle dine knive, plasticbøtter, bestik – også det fine og alt dit tøj, som du evt. kan inddele i underkategorier: Jakker, sko, overdele, bukser osv.
  • Tag hver enkel ting i hånden og beslut, om tingen skal smides væk eller ej. Det er forbudt at kaste et enkelt blik ind i skabet eller på boghylden og vurdere en samlet masse. Rør ved hver ting og vurdér, om den har værdi for dig, om den giver dig glæde, og om du reelt har brug for den. Måske har du fire glasskåle i samme størrelse, men reelt bruger du kun en eller to.
  • De ting, du sorterer fra, kan du dele i tre: Salg, genbrug og affald.
  • Sortér det hele, inden du begynder at overveje, hvor tingene skal have deres faste plads. Når ting har en fast plads, bliver hverdagsoprydningen nemmere.

Opbevaring

  • Alle ting har et hjem. Du skal finde en fast plads til alle dine ting, også småting som nøgler. Det giver dig et overblik over alle dine ting – og du skal ikke eje flere ting, end du har overblik over, for så ender tingene med at rode rundt i bunden af en skuffe.
  • Opbevar dine ting på højkant, ligesom man naturligt gør med bøger. Så opdager du hurtigt, hvis tingene begynder at hobe sig op. Hvis du stabler i en bunke, så kan den vokse uendeligt, og du kommer aldrig ned i bunden. En undtagelse kan være tykke striktrøjer, hvor der alligevel kun kan ligge tre-fire stykker oven på hinanden.
  • Anskaf firkantede kasser eller rumdelere til dine småting i skabe og skuffer og evt. også til hylderne i dit klædeskab.
  • Stil de største ting bagerst og mindre ting foran, så du altid har et overblik. Og stil de ting, du bruger mest, forrest, hvor du nemt kan komme til dem.
  • På bøjlerne i skabet giver det øjet ro, hvis du hænger de tungeste ting som lange frakker til venstre og tynde skjorter til højre. Bukser, trøjer og T-shirts skal foldes. Også strømperne skal foldes.

Nyttige tips 

Tøj: Det er forbudt at degradere ”til hjemmebrug”, og lad være med at gemme vinter-/sommertøjet væk efter årstiden, for så glemmer du, hvad du har, og kommer til at købe nyt. Hav det fremme hele året.

Bøger: Behold kun de bøger, der gør dig glad bare ved at røre ved dem. Bøger, du måske vil læse ved lejlighed, får du aldrig læst. Overvej om du hellere vil have pladsen fri end bøger, der samler støv.

Papir deles i tre: Behold for evigt, behold i to-fem år, tag dig af dem nu.

Gaver har til formål at blive modtaget. Hvis gaven blot ligger i en æske eller i bunden af en skuffe, så er det på tide, at den kommer videre. Du har ikke pligt til at beholde den.