Mere mental energi til kerneopgaverne

Her svarer Jon Kristian Søndergaard Høyland
Ressourcepædagog - Tranbjergskolens SFO, på mine spørgsmål til ham efter endt oprydning.
 
Hvordan jeg havde det inden oprydningen:
"Jeg havde efterhånden opgivet at holde orden i det efter 5 års ”kamp”. Og hvis jeg havde opgivet det ved jeg at langt de fleste andre også havde.
Jeg var irriteret over at det ikke var til at finde de ting jeg viste vi havde. Og det var frustrerende at bruge så meget forberedelsestid for at finde de ting man skulle bruge. Måske skulle man i 2 depoter og 3 skabe for at finde det man skulle bruge til rundbold?!
Jeg var også ærgerlig over at vi havde så mange gode ting, men ingen brugte dem fordi de vidste ikke vi havde dem og ingen kunne finde dem.
Jeg var også irriteret over at der blev købt ting som jeg viste vi havde et sted, men åbenbart var det ikke alle der viste det.
Jeg var også irriteret over at der var så mange ting som jeg viste bare skulle smides ud, men bare lå og fyldte i skabe og depoter."

 
Hvordan det var at få hjælp til oprydningen:
"Det var fantastisk! Meget effektivt og hurtigt. For nogle kunne det føles grænseoverskridende at en fremmed skulle bestemme hvilke ting der skulle gemmes eller ikke. Men Mirjam understregede flere gange at hun ikke bestemte hvad der skulle gemmes eller ikke. Til gengæld var Mirjam god til at stille spørgsmål sådan at man kom til at tænke…nå nej…det kommer jeg jo ikke til at bruge. Ift til SFO som har utroligt mange små dimser til særligt krea var det utrolig godt med Mirjams viden om, hvad der passer til hvad og til hvilken aldersgruppe osv. Derudover var Mirjam god til at organisere og indrette depoterne ift. hvad der skulle være hvor. Hvad skulle være tæt på hverdagen, hvad kan være lidt længere væk, hvilke materialer skal være tæt på hinanden, fordi man ofte bruger dem sammen osv… Det kunne også mærkes at Mirjam havde erfaring med oprydning og det gav en ro ift. at hun viste hvad der virkede og ikke mindst hvad der ikke virker så vi ikke brugte tid på det."
 
Hvordan har du det med den orden der er kommet bagefter? Hvad er der kommet ud af det?
"Helt konkret fik vi samlet 2 store containere med materialer til udsmidning. Derudover fik personaler materialer med hjem til privaten som ellers også skulle smides ud. Så bare det gav jo meget luft.
Alle personaler har nu nemt mulighed for at få et overblik over hvad vi har og hvor det er.
Tiden det tager at finde de ting man skal bruge er minimeret utrolig meget. Der bruges meget mindre forberedelsestid, hvilket både sparer mandetimer, men giver også mentalt overskud ift. før.
Vi sparer mange penge på materialekontoen, fordi vi nu ved hvad vi har og ikke køber før vi mangler det.
 
Endnu engang tusind tak for hjælpen! Sikke en vigtig og givende indsats for SFO’en! Og ikke mindst mit hoved  Tak!"

 
Venlig hilsen
Jon